Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Hälsa

De 7 unika fördelarna med honung

Effekter av honung 7 unika fördelar med honung. Honung är en sirapsliknande vätska som honungsbin producerar av nektar från växter. Honung är populär i hela världen för sin sötma och djupa smak och används i många rätter och recept.

 

Effekter av honung

 

Effekter av honung

 

Honungens doft, färg och smak varierar beroende på vilken typ av blomma den framställs av, och det finns därför otaliga sorter. Honung har många potentiella hälsofördelar och spelar en roll i många huskurer och alternativmedicinska behandlingar. Här är 7 unika hälsofördelar med honung.

 

1. Innehåller en mängd olika näringsämnen

 

En matsked (20 gram) honung innehåller (1Trusted source):

  • Kalorier: 61
  • Fett: 0 gram
  • Protein: 0 gram
  • Kolhydrater: 17 gram
  • Fibrer: 0 gram
  • Riboflavin: 1% av det dagliga intaget (DV)
  • Koppar: 1 % DV
    Honung är i princip rent socker, utan fett och med endast spår av protein och fibrer. Den innehåller små mängder av vissa näringsämnen, men de flesta människor brukar inte konsumera tillräckligt med honung för att vara en betydande källa till vitaminer och mineraler. Effekter av honung.

 

Det är dock värt att notera att honung är rik på hälsofrämjande växtföreningar som kallas polyfenoler. Effekterna av vitlök 11 bevisade hälsofördelar.

 

SAMMANFATTNING
Honung består huvudsakligen av socker, innehåller små mängder av flera vitaminer och mineraler och är rik på hälsofrämjande växtämnen.

 

2. Rik på antioxidanter – Effekter av honung

 

Rik på antioxidanter - Effekter av honung

Honung av hög kvalitet – minimalt bearbetad, ouppvärmd och färsk – innehåller många viktiga bioaktiva växtföreningar och antioxidanter som flavonoider och fenoliska syror. Mörkare sorter tenderar att innehålla mer antioxidanter än ljusare sorter.

Antioxidanter hjälper till att neutralisera reaktiva syreföreningar (ROS) i kroppen, som kan ansamlas i cellerna och orsaka skador. Dessa skador kan bidra till sjukdomar som för tidigt åldrande, diabetes 2. typ och hjärtsjukdomar. Många av honungens hälsofördelar beror därför på dess innehåll av antioxidanter.

 

SAMMANFATTNING
Honung innehåller många antioxidanter, bland annat fenolsyror och flavonoider.

 

3. Bättre för blodsockret än vanligt socker

När det gäller blodsockerkontroll kan honung ha vissa fördelar jämfört med vanligt socker. Även om honung höjer blodsockernivån lika mycket som andra typer av socker, kan de antioxidanter den innehåller bidra till att skydda mot metabolt syndrom och diabetes 2. typ.

 

Forskare har funnit att honung kan öka nivåerna av adiponektin, ett hormon som minskar inflammation och förbättrar blodsockerregleringen. Det finns också bevis för att dagligt intag av honung kan förbättra fastande blodsockernivåer hos personer med diabetes 2. typ.

Men även om honung är något bättre för personer med diabetes än raffinerat socker, bör det fortfarande konsumeras med måtta. Det är också viktigt att veta att vissa typer av honung kan spädas ut med enkel sirap. Även om honungsförfalskning är olagligt i de flesta länder, är det fortfarande ett utbrett problem.

 

SAMMANFATTNING
Honung kan ha vissa skyddande effekter när det gäller blodsockerkontroll, men människor bör ändå konsumera det med måtta, särskilt personer med diabetes 2. typ.

 

4. Kan förbättra hjärthälsan

Honung kan också bidra till att förebygga hjärtsjukdomar. Enligt en översikt kan honung bidra till att sänka blodtrycket, förbättra blodfettnivåerna, reglera hjärtfrekvensen och förhindra att friska celler dör, alla faktorer som kan förbättra hjärtats funktion och hälsa.

En observationsstudie som omfattade mer än 4 500 personer över 40 år kopplade måttligt intag av honung till en lägre risk för högt blodtryck hos kvinnor. Dessutom har en studie på råttor visat lovande bevis för att honung hjälper till att skydda hjärtat från oxidativ stress.

 

Dessutom innehåller rå honung vanligtvis propolis, en typ av harts som bin producerar från saftproducerande träd och liknande växter. Propolis kan förbättra kolesterol- och triglyceridnivåerna. Sammantaget finns det inga långsiktiga studier om honung och hjärthälsa hos människor. Mer forskning behövs för att bättre förstå effekterna av honung på hjärthälsan.

 

SAMMANFATTNING
Honung förknippas med positiva effekter på hjärthälsan, inklusive sänkning av blodtrycket och blodfettnivåerna. Det behövs dock ytterligare forskning om detta ämne på människor.

 

5. Främjar läkning av brännskador och sår – Effekter av honung

 

Främjar läkning av brännskador och sår - Effekter av honung

Lokal behandling med honung användes för att läka sår och brännskador redan i det gamla Egypten. Denna praxis är vanlig även idag.

En genomgång av 26 studier om honung och sårvård visade att honung är mest effektivt vid läkning av brännskador med partiell tjocklek och sår som har blivit infekterade efter operation. Honung är också en effektiv behandling av diabetesrelaterade bensår, som är allvarliga komplikationer som kan leda till amputation.

 

En studie som omfattade personer med diabetiska fotsår visade att 43,3 % av såren behandlades med honung. I en annan studie botade honung på huden imponerande 97 % av deltagarnas diabetesrelaterade sår. effekter av ingefära 11 hälsofördelar med ingefära.

Forskare tror att honungens läkande effekter beror på dess antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Dessutom kan det hjälpa till att behandla andra hudåkommor, inklusive psoriasis och herpeslesioner.

 

Manukahonung anses vara extremt effektiv vid behandling av brännskador. Om du har allvarliga brännskador bör du dock omedelbart uppsöka läkare.

SAMMANFATTNING
När honung appliceras på huden kan den vara en del av en effektiv behandlingsplan för brännskador, sår och många andra hudåkommor. Det är särskilt effektivt vid diabetiska fotsår.

 

6. Kan hjälpa till att dämpa hosta hos barn

Hosta är ett vanligt problem hos barn med infektioner i de övre luftvägarna. Dessa infektioner kan påverka sömnen och livskvaliteten hos både barn och föräldrar. Vanliga hostmediciner är dock inte alltid effektiva och kan ha biverkningar. Intressant nog kan honung vara ett bra alternativ, med bevis som tyder på att det är ett effektivt behandlingsalternativ.

 

En genomgång av flera studier om honung och hosta hos barn visade att honung verkar vara mer effektivt än difenhydramin mot hostsymtom. Det kan också bidra till att förkorta hostans varaktighet. Effekter av honung.

 

En annan granskning visar att det också kan förbättra sömnkvaliteten hos barn med hosta och deras föräldrar. Dessutom har honung, till skillnad från vissa hostmediciner, inga biverkningar. Honung bör dock aldrig ges till barn under 1 år på grund av risken för botulism.

 

SAMMANFATTNING
Hos barn över 1 år kan honung fungera som ett naturligt och säkert hostdämpande medel. Vissa studier visar att det till och med är mer effektivt än vissa hostmediciner.

 

7. Lätt att lägga till i kosten – Effekter av honung

Honung är lätt att lägga till i kosten.

För att få en liten dos antioxidanter från honung kan du använda den på samma sätt som du normalt använder socker. Den är utmärkt för sötning av vanlig yoghurt, kaffe eller te. Du kan också använda den i matlagning och bakning. Som huskur kan det appliceras direkt på mindre brännskador eller sår eller ges oralt vid hosta.

Tänk på att honung inte bör ges till barn under 1 år på grund av risken för botulism. Tänk också på att honung är en typ av socker, så att konsumera det kommer att orsaka en ökning av blodsockernivån.

Dessutom kan konsumtion av stora mängder honung, särskilt konsekvent under en lång tidsperiod, bidra till viktökning och öka risken för sjukdomar som diabetes 2. typ eller hjärtsjukdom. Håll dig därför till ett lågt till måttligt intag. Håravfall? Ät dessa 9 livsmedel för att förebygga håravfall.

 

SAMMANFATTNING
Honung kan användas för att söta yoghurt eller drycker, som ingrediens i många recept eller som huskur mot mindre skador och hosta. Eftersom honung är socker bör du försöka begränsa intaget.

 

  • Honung har flera potentiella hälsofördelar tack vare de nyttiga föreningar den innehåller, t.ex. antioxidanter och propolis.
  • Det är ett bra alternativ till socker, men konsumera det bara med måtta eftersom det fortfarande fungerar som socker i kroppen.
  • Tänk också på att barn under 1 år inte bör äta honung eftersom det finns risk för botulism.

 

Bara en sak

 

Bara en sak

Prova idag: Manukahonung är en unik typ av honung som bina gör av Manukaväxten, som kommer från Nya Zeeland. Denna honung är rik på en aktiv förening som kallas metylglyoxal (MGO), som ger många av dess hälsofördelar.

Podobné články

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button